I warmly welcome studio visits, collaborations, commissions and
inquiries.
Feel free to contact me at:
lieselottevloeberghs@gmail.com
or via @lieselottevloeberghs on instagram
(English version below)
Lieselotte Vloeberghs (1994, België) behaalde een master in de beeldende kunst aan LUCA in Gent. Nadien ontving haar werk de prijs van de vrienden van het S.M.A.K., resideerde ze bij Komplot in Brussel en Galerija 101 in Kaunas, en nam ze deel aan tentoonstellingen in België en in het buitenland. Momenteel werkt ze in haar atelier bij Cas-co in Leuven.
Vloeberghs’ werk vertrekt vanuit geloofssystemen die betekenis geven en werkelijkheid creëren. Overtuigingen uit religies, rituelen, mythes, wetenschap, etc. vinden hun weg naar tekeningen, sculpturen en installaties.
Abstracte theorieën worden bekeken via tastbare personages; figuren die diverse denkbeelden opzoeken en waarheden in kaart brengen. Zo ontstaat er een soort visuele encyclopedie van realiteiten. De figuren handelen op een betekeniscrisis.
In hun materiaalgebruik neigt Lieselotte naar het gebruik van natuurlijke bronnen en naar manieren om zelfvoorzienend te zijn. Het sprokkelen en oogsten van materialen die al aanwezig zijn - en de traagte accepteren die daarbij komt kijken - geeft ruimte aan een betekenisvolle ontmoeting met de omgeving en legt de fysieke, spirituele en politieke betekenissen van materie bloot. Ze zijn levende elementen die meespelen in het maken.
De ruwe materialen geven fysieke houvast aan de etherische ideeën die ze afbeelden, brengen evenwicht aan hun schoonheid, absurditeit, en gedragen zich tegelijk even veranderlijk als menselijke overtuigingen in de tijd.
Bio
Lieselotte Vloeberghs (b. 1994, Belgium) holds a Master’s degree in Fine Arts from LUCA School of Arts in Ghent. Her work received the Friends of S.M.A.K. Award, and she has completed residencies at Komplot in Brussels and Galerija 101 in Kaunas. She has participated in exhibitions in Belgium and abroad, and currently works from her studio at Cas-co in Leuven.
Vloeberghs’ work departs from belief systems that generate meaning and shape reality. Convictions drawn from religion, ritual, myth, science, and other frameworks find their way into drawings, sculptures, and installations.
Abstract theories are explored through tangible figures—figures that navigate diverse systems of thought and chart various notions of truth. They act on a crisis of meaning. Taken together, Lieselotte’s drawings form a kind of visual encyclopedia of realities.
In their choice of materials, Lieselotte tends toward natural sources and practices of self-sufficiency. Gathering and harvesting materials that are already present—and embracing the slowness this entails—creates space for meaningful encounters with the surroundings and reveals the physical, spiritual, and political significance of matter. They are living elements that participate in the making process.
The raw materials offer physical grounding to the ethereal ideas they depict, bring balance to their beauty, absurdity, and behave just as changeable as human beliefs in time.